Copy and paste

Jag är nog en hopplös idédriven författare, för jag har en hel hög utplanerade projekt för alla olika idéer jag bollar i huvudet. Mer av skrivjobbet handlar om att inte skriva än en kan tro. En del försvinner eller muterar till något annat. Det är bara de tankar som vägrar att släppa taget som jag till slut lyckas skriva klart från a till ö.

Men jag har börjat lära mig lite om hur min skrivhjärna fungerar nu. Den kräver märkligt nog både planering och omväxling. Parallellt med mitt senaste manus, del ett av tänkta tre i ett rejält komplicerat rymdepos, har jag helt utan planering skrivit på en slags paranormal advokatthriller med skräckinslag. Den är inte i närheten av klar och kanske aldig blir, men den är strålande att för att växla tanke när jag kör fast.

Nu har jag planerat in en enklare historia med ganska jordnära tema (som omväxling, åter igen). Jag hittade faktiskt en gammal text, en tänkt början på en annan historia som jag kan ta delar av nu. Den skrev jag på en skrivkurs och den blev ganska bra om jag får säga det själv. Den kan jag återanvända. Jag kastar ingenting, en vet ju aldrig!

Så även om det är lite fusk så klarade jag dagens antal ord genom att helt enkelt klistra in det mesta av den gamla texten där den med lite omarbetning ska bo i det nya manuset. Det får sätta punkt för dagens jobb, men det räknas väl liksom ändå?

3 svar till “Copy and paste

  1. Det räknas definitivt! Verkar som om det går framåt ändå. Kul! Jag har också börjat skriva igen efter en tids uppehåll då jag brottades med mig själv. Jag slutade skriva och sökte inspiration och energi genom att göra lite andra saker som att träna, läsa böcker och gå i skogen. Det fungerade!

Kommentera

