Scen för scen

Jag svajar som vanligt fram och tillbaka mellan att bara vilja skriva och behovet av att planera först. Just nu har jag piskat upp en planerings-frenzy och vägrar att skriva ett ord tills jag har i alla fall de viktigaste scenerna uppskissade i någorlunda rimlig ordning.

Jag lurade till och med min egen hjärna från låsning genom att dra fram papper och penna, hör och häpna!

Nu sitter jag med en herrans massa scener planerade men ännu inte skrivna. De flesta karaktärer har sina POV-scener uppskissade, även om flera av dem förekommer i varandras POV-scener. De viktigaste karaktärerna har flest POV-scener, såklart, men jag vet att några karaktärer förtjänar fler än jag gett dem hittills.

Garanterat kommer några av scenerna att kräva att jag byter POV-karaktär, att de får annan ordning eller att de helt enkelt inte behövs. Andra kommer att behövas som jag inte vet ännu.

Håller jag det här tempot så kanske jag kan sätta mig och bara skriva senare i veckan. Det börjar kännas tomt i mitten på manus – slutet är redan skrivet, liksom början. Nåja, ska väl säga att det som är skrivet är SFD, men ändå.

Kommentera

