Planera på papper? Njae…

Det här hände.

Jag startade om ett äldre projekt, som legat i träda medan jag jobbat med annat. Jag strök och hackade i det jag hade och fick fram några få sidor som var bra. Det var lösryckta scener som inte hängde ihop alls, men som delade samma känsla.

Sedan tog det stopp. Jag kom ingenstans. När jag försökte planera så snurrade huvudet kring alla olösta frågor och när jag skrev så blev det bara ord rakt ner i papperskorgen.

Vi åkte till Trysil för en jobbgrej, det vanliga företagsgiget med konferenspass och kick-off. På väg ner för fjället på mountainbike lossade nåt. Det där som saknades fanns ju där, det hade liksom stirrat på mig från de där scenerna redan från början. Jag hade bara inte sett det. Givetvis fanns inget anteckningsblock på hotellet så jag fick ta till baksidan på en utskrift med jobbgrejer jag hade med mig och skissade upp en grov tidslinje. Lycka!

Nu har jag rätt känsla i texten och en röd tråd. Behöver bara strukturera upp allt och sedan skriva så det glöder. Så jag satte mig med mer papper för att skissa vidare, inspirerad av det där kladdiga papperet från Trysil som knappt går att läsa.

Då tog det stopp igen. Jag kan bara inte strukturera mig på papper. Jag blir galen på att inte kunna flytta omkring saker utan att börja om. Post-it-lappar går kanon, så det är inte det. De tar bara för mycket plats och jag kan inte lämna dem framme i månader.

Så nu sitter jag här med mitt Aeon Timeline igen och det händer saker. Jag ger katten i den romantiska författarbilden, med den där sköna anteckningsboken och handskrivna utkast, hur härligt det än låter. Go digital writer!

Kommentera

