Metoder

De senaste månaderna, medan jag spelat TV-spel och missbrukat Netflix, har jag funderat en hel del på min metod i skrivandet.

Det finns hur många metoder att skriva som helst. Extremerna är att bara se vad som händer åt ena hållet, eller att planera varje detalj åt andra hållet. Och massor däremellan. (I Fantastisk Podd som kommer i sommar pratar Susanna Nissinen om att skriva från mitten!) Men hur jobbar jag bäst, egentligen?

Hittills har jag gjort olika varje gång. Det funkar. Men ju mer jag jobbar med skrivandet, desto mer ser jag behovet av struktur. Av att veta vad jag ska skriva före jag faktiskt skriver det, inte bara i stora drag utan med lite mer detalj än bara början, mitten och slutet. Jag testade det under redigeringsfasen på mitt senaste projekt och märkte vilken skjuts det gav.

Som test dammade jag av ett halvfärdigt manus på en story jag vill skriva men alltid kör fast i. Min plan är att testa en metod som kallas the story grid (läs här om du är nyfiken) på manuset för att blåsa liv i projektet. Det verkar passa mig ganska bra, eftersom jag redan gör mycket av det metoden handlar om, men utan att formaliserat mina tankar. Och det är ju det jag vill prova att göra. Ordentligt.

Tanken är att testa om jag kan hitta ett sätt att strukturera mig själv som håller för flera projekt. Och på köpet se om jag kan ro i land mitt gamla projekt. Vi får se hur det går.

3 svar till “Metoder

  1. Hur man än väljer att planera sitt arbete tycker jag att mycket går på lust. Det är så mycket lättare att vara ihärdig om man är motiverad. Precis som du så skriver jag oftast efter mörkrets inbrott och det går ibland ut över nattsömnen men samtidigt kommer det perioder när man knappt rör tangenterna (i alla fall inte för att producera egen text)… Så i slutänden får man nog kalla det någon slags balans 😉

Kommentera

