Analyser

Nu har jag börjat att analysera tankarna kring ett eventuellt nytt manus.

Jag tycker att det är svårt att göra det, men samtidigt så har jag märkt att resultatet av skrivandet blir så mycket bättre. Det är alltså värt det, i alla fall för mig.

Än så långe har jag inte kommit så långt, men jag har lagt upp följande dokument att jobba i:

Karaktärsmatris: Bara ett Numbers-ark (”Excel” för Mac) där alla karaktärers namn står på X och Y-axeln. För varje cell skriver jag in relationen mellan respektive karaktär, så det alltid går lätt att hitta senare.

Vändpunkter: Varje del av manuset har sina egna vändpunkter, d v s viktiga ”händelser” eller karaktärsutvecklingar som måste hända i en viss ordning. Jag listar upp dem i ännu ett Numbers-ark för att kunna se alla dessa sida vid sida.

När jag har koll på handlingen i grova drag är det dags att konstruera en tidslinje i Aeon Timeline, där ordningen på alla delar av handlingen går att se i relation till varandra även i tid. Från det bygger jag synopsis och startar upp Scrivener.

Sen får det gå som det går. Jag har manus som är halvvägs klara men där jag tappat gnistan, jag har manus som är klara men som helt enkelt inte blev bra och jag har manus som gått hela vägen. Det är först när jag skriver dem som jag ser om det fungerar. Då är det bara att vara enveten.

Kommentera

