Compile!

Denna finaste av alla knappar, uppe på Scriveners meny. Visst är den fin?

IMG_6423

Nu har jag äntligen, efter månader av omskrivning och redigering, nått målet. Att få trycka på compile och förvandla min manusfil om 80 672 ord till ett manus att skicka till förlaget. Att Word tyckte att det var 80 679 ord, det får stå för Word. Hur två datorprogram kan räkna 7 ord olika på samma textmassa är obegripligt, men det spelar inte så stor roll.

Det som spelar roll är att manuset varit uppe och vänt på drygt 120 000 ord och nu är nere på drygt 80 000. Det är 40 000 strukna ord bättre, jag lovar.

Jag kan inte ens räkna hur många favoritscener jag strukit eller skrivit om till oigenkännlighet, hur många älskade repliker som åkt ut och hur många poetiska beskrivningar som förpassats till skräphögen. Det känns så skönt att de är borta, för texten behövde dem inte.

Nu är det dags att krypa ur manusbubblan ett litet tag, vänta på respons och fundera på vad som kommer härnäst.

(Post uppdaterad 20160322: Stavfel…)

4 svar till “Compile!

Kommentera

