Tålamod

Jag är faktiskt ganska tålmodig. Jag tror att de flesta författare är (eller i alla fall vill) vara det. Det tar ju trots allt en oerhörd massa med tid att skriva en bok, och sedan tar det nästan lika lång tid (eller mer) före den kommer ut. Om nånsin.

Så tålamod är ingen dålig egenskap att ha. Men jag är inte alltid tålmodig. Jag vet att jag måste ge manuset distans och låta det vila efter omskrivningen för att det ska bli riktigt bra. Ändå behövde en av mina författarvänner, som läser manus, påminna mig om det häromdagen.

Ungefär så här (på SMS):

Hen: Håller på och läser men har lite kvar.

Jag: Kul! Jag har hittat lite skrivfel och annat som behöver jobb, men det känns bra.

Hen: Step away from the dator nu med en gång! Ge texten lite tid.

Bra råd. Så manus får vila lite till före jag läser igen. Väntar in fler betaläsare så länge.

Kommentera

