Jurister = tråkiga?

Nidbilden av jurister är att vi (för jag jobbar ju som jurist på dagarna) är ganska tråkiga. Vi sitter där med stora böcker och högar med papper, men inte står det nåt kul i de där böckerna. Bara dammiga lagar och paragrafer.

Inte är det nåt kreativt med det. Fast utan att gå in på det så, jo, visst kan det vara det. Jag skapar texter på jobbet varje dag. De är inte så kul, om du inte är en av de som tycker att det är fredagsnöjet att läsa det finstilta i ditt avtal med banken eller nåt. Men det är också text. Den ska också skapas, ha ett flöde och redigeras tills den blir tydlig och bra. Precis som böcker och noveller.

Sen är det fler och fler av mina juristvänner som redan skapar text, bild eller musik. Senaste i raden som kommit ut med det hittar du här: http://neonative.deviantart.com

4 svar till “Jurister = tråkiga?

  1. Intressant. Jag brukar fundera över om jag vill ha skrivande som jobb men kommer fram till att svaret är nej. Skrivandet är min passion, min avkoppling och min kreativitet. Det får inte vara för likt mitt jobb, då tappar jag avkopplingen. Men å andra sidan, att det finns personliga egenskaper i mig, som passar både mitt jobb och i mitt skrivande – den tanken attraherar mig. Och det kan ju vara så att det finns egenskaper som exempelvis noggrannhet, gräva på djupet i en fråga, som passar både i juridiken och skrivande.

Kommentera

