Att väga ord

Jag redigerar mitt WIP igen. Sedan jag skrev det första utkastet så har jag redigerat det säkert tre, fyra gånger. Sedan skrev jag om det radikalt och redigerade det igen. Det här är inte heller sista gången.

Nu sitter jag med ett antal saker som jag vet behöver justeras, några som jag har justerat (nåja, skrivit nytt utkast på) och mängder av mindre saker som kräver minst lika mycket jobb.

Jag är inte så förtjust i adjektiv och adverb. De har en tendens att vara genvägar som används alldeles för ofta istället för att gestalta. Jag påstår inte att jag är särdeles bra på att gestalta istället, men jag är ganska bra på att skala bort adjektiv. Trots det så sitter jag nu och stirrar på vad som känns som en storm av just adjektiv och adverb. Jag hade ju inga? Var har de kommit ifrån, de små rackarna?

Den här redigeringen handlar inte så mycket om att skriva om handlingen. Med några små justeringar så är den färdig nu. Nej, nu handlar arbetet om att väga varje ord och varje mening på guldvågen. Senast till jul ska manuset vara ännu tajtare än det är nu och definitivt mindre förorenat av beskrivande små hjälpord.

Kommentera

