Riggar för mässan

Nästa vecka är det dags för Bokmässan i Göteborg, som vanligt i september.

Förra året hade jag inget direkt officiellt på schemat. Fantastisk Podd spelade in ett avsnitt på SF-bokhandeln, men det var egentligen det hela. Jag ägnade däremot tid åt att träffa författarvänner från när och fjärran (närmast från Göteborg, till och med från mitt eget bostadsområde, mest fjärran från Finland).

Och såklart blir det en massa mingel. Det ser jag fram emot även i år. Torsdagen brukar vara helt oplanerad och har tidigare år slutat på väldigt olika sätt, medan det på fredag är förlagsmiddag.

En del författarkollegor lägger ut sina officiella scheman. Jag gör inte det, för det ser ut ungefär på samma sätt som förra året. Störst i år är dock att inspelning av Fantastisk Podd har flyttat in i ”finrummet” på mässan! Vi pratar om vad som ruvar i skuggan av verkligheten klockan 16 på fredag, i hela 45 minuter. Kom och lyssna!

På gott och ont kommer jag tyvärr att tvingas pussla mer med dagjobbet i år, eftersom jag har möten med klienter att hantera delar av tiden som jag hade velat hänga på mässan. Än en gång finns det alltså risk att jag kommer vara författare i kostym när jag väl kommer till mässan. Nå ja, hellre överklädd än underklädd!

Upplevelsen av mässan har varit väldigt olika för mig från år till år. Årets mässa kommer säkert inte att vara ett undantag.

En sak är dock helt säker. När mässan är över är det dags att pusta ut framför årets första brasa. Det har blivit en väldigt trevlig tradition.

Kommentera

