Anteckningsboken

Alla har en. I alla fall alla författare, eller andra skrivande människor. Vissa har en snygg liten bok. Andra, som jag, kör stenhårt på anteckningar digitalt i telefonen.

Jag roade mig med att gå igenom mina anteckningar över olika idéer att skriva tidigare i dag. Det finns en del där som kan vara intressant att jobba vidare på, helt klart, men lika mycket som inte är det.

Men mest intressant är faktiskt hur mycket av det jag noterat där som liksom utvecklats och blivit en del av något annat jag skriver. Idén till en hel roman kokade ner till en karaktärs motivation i det senaste färdiga manuset. En annan idé har bubblat mest som ett koncept de senaste dagarna men kan bli en novell eller roman, beroende på vilka andra idéer den kan passa med.

Det enda som liksom gäckar mig är min egen brinnande vilja att skriva vissa saker (det finns flera) och den märkliga paradoxen att just de sakerna alltid verkar bli komponenter i helt andra historier istället. Det är som om mina egna idéer spelar mig små spratt.

Kommentera

