Inte i dag

Att vara författare är att pröva sitt eget tålamod. Visst, ibland flyter det fram och allt är underbart. Men alldeles för ofta så är varje ord ett motstånd som ska övervinnas.

Det spelar ju ingen roll hur tydligt man själv ser hela historien framför sig, hur väl man har planerat den och hur klart och tydligt allt är. Den ska ner på papper. Det ska gå att läsa den och läsaren ska uppleva samma sak som jag tänkt mig när jag skrev den.  Det ska vara lockande och spännande, väcka känslor och kanske ifrågasätta tingens ordning på ett eller annat sätt.

Hur man än gör så ifrågasätter man sig själv och sin historia hela tiden. Det är så lätt att bara ge upp och se på TV istället. Det gjorde jag i går. Då misströstade jag faktiskt mer än jag brukar. Mer än jag borde.

Inte i dag igen. Nu ska jag skriva ett slags kapitel. Det får bli hur illa skrivet som helst, men det måste ut.

Kommentera

