Folk och lite tvivel

Jag behöver mer folk i den här berättelsen.

Jag har så klart min protagonist, mina antagonister och några andra karaktärer som är kärnan i berättelsen. Men på något sätt så känns historien folktom, på något sätt. Miljön kräver fler människor. Samtidigt så har jag gjort försök att skriva liknande historier som denna tidigare som jag fått ge upp eftersom de liksom dränkts av bikaraktärer.

Det är svårt att hitta balansen där. Bikaraktärer, till och med sådana som inte har någon avgörande roll, måste också ha nån slags själ. De får inte bli pappfigurer som står i bakgrunden bara för att de inte har någon huvudroll.

Just nu hittar jag bara problem med historien. Den känns blek och ointressant. När jag var ute och sprang häromdagen snurrade tankar på temat ”skriv nåt annat” i huvudet. Men jag behöver skriva klart, i alla fall det grova utkast som jag planerat. Eventuellt kan jag ta en paus, om omständigheterna så kräver, men klart ska det bli.

Det är enda sättet att veta om historien bär eller inte. Om allt som behövs sedan är ”mer folk” så är det ju ett förhållandevis litet problem.

2 svar till “Folk och lite tvivel

  1. Hur långt har du skrivit.? Kan det vara så att du börjat närma dig den sega mitten och det börjar bli tråkigt?

Kommentera

