Små ikoner blå

Det verkar så lätt att bara planera allt lite snyggt och fint, sedan skriva. Men det är ursvårt!

Jag har suttit flera timmar i dag och jobbat på strukturen i manuset. Några timmar gick åt att konstatera att delar av strukturen inte behövdes, och så fick jag börja om igen. Det är frustrerande, eftersom jag vet precis vad jag vill åstadkomma. Ändå krävs strukturarbetet den här gången, jag kan inte bara flödesskriva den här historien.

Vad är det som är svårt då? Det är enkelt att svara ”allt”, men om jag ska vara lite mer konkret så är det svårt att ligga precis på rätt sida av gränsen mellan den verklighet jag vill skildra och den fiktion jag vill skapa. Ett steg åt ena hållet så blir det konstlat, ett steg åt andra så blir det tråkigt och ointressant. Storyn måste ligga precis mitt emellan de två felstegen hela vägen för att den ska hålla.

Bara lite retuschering.

Bara lite retuschering.

Hur det nu än är med det så kan jag intyga att det är väldigt roligt att byta ikoner i Scrivener för olika saker. Nu är min manusoutline till vänster på skärmen full av flaggor, varningssymboler och annat trevligt. Prokrastrinering? Njae… Jo, egentligen.

Men det gör nytta också, eftersom det visualiserar var jag har mina vändpunkter och annat viktigt. Och så är det snyggt! Bara en sån sak!

Kommentera

