Namn – Check!

Den här gången var det inte riktiga lika oöverstigligt att hitta bra namn som jag hade trott. Däremot fick jag stuva om dem och kämpa med dem för att de inte påminna om namn på människor jag känner på riktigt.

Det behöver ju i och för sig inte spela någon roll. Men för den här historien så vill jag ha namn som passar in i en viss miljö och därmed ger en viss klang. Det är svårt att inte få med ett eko av verkliga människor i den klangbotten, fastän den är helt oavsiktlig. Det ska väl sägas redan nu att manuset kommer att innehålla både sympatiska och mindre sympatiska personer. Jag vill inte att någon ska tro, felaktigt, att de är med i manuset. Ingen verklig människa är med. Så, då var det sagt.

Med de viktigaste karaktärerna uppskissade och namngivna är det dags att planera vilka scener jag behöver. Och val av PoV. Det senare är nästan svårare än att hitta namn, särskilt den här gången. Storyn kräver mer av PoV än mina tidigare verk. Rätt PoV kan göra hela grejen, fel PoV kan sänka allt i ett svep.

Det är nu det är läge att kanske ta en aktiv paus för att läsa ett gäng böcker som passar in på genren jag vill låna lite av.

Jag har förresten också bestämt mig för att re-boota novellen som ligger på is. Jag tar ner ambitionsnivån på den lite bara, kortar ner den lite och kastar in protagonisten snabbare i handlingen. Det blir ett bra sommarprojekt, när romanen känns tung.

Kommentera

