Skådisar

I kväll ska jag skriva bakgrund och beskrivning m m för en av karaktärerna. Ambitionen är att få en känsla för vem det är, hur hen resonerar och vad som driver personen.

Namn får vänta lite, det behöver jag inte ännu. Utseende däremot. Det är en nöt att knäcka för mig. Jag vet ungefär hur hen klär sig, hur hen för sig o s v. Men det rent fysiska utseendet? Det är något annat. Det är svårt att göra rätt, om det inte bara ska bli klyschigt om hår och ögonfärg.

Jag hörde nånstans att det är ett tips att föreställa sig den skådespelare man helst vill se i rollen om det skulle vara en film. Det fungerar ganska bra. Enda problemet är att i mitt fall så kommer jag på det först senare, i efterhand. Karaktären Prince i mina och Lindas böcker om Mattias, Zahra och Döden/Göran, t ex, är en klockren Dogge Doggelito i mitt huvud. (Ingen aning om vem Linda ser!) Men det kunde jag inte se när vi skrev om honom.

I morgon finns risk att jag inte hinner skriva något aktivt. Först är det en fullmatad dag på jobbet, sedan ska jag åka tåget till Stockholm och gå på förlagets vårfest. Jag tänker försöka skriva på tåget, men tyvärr finns risk att jag måste jobba med advokatlivet på tåget också. Vi får se.

Kommentera

