Hönan och ägget

Karaktärer driver story, sägs det. Så är det, jag vet det. Ändå är jag främst storydriven. Jag kan tåla halvkassa karaktärer om storyn de spelar ut är intressant. Det finns inget värre än intressanta karaktärer som bara famlar omkring – characters in search of plot. Samtidigt så måste det finnas en växelverkan. Karaktärerna skapar de händelser som är storyn och händelserna tvingar karaktärerna att agera. Lite som hönan och ägget, utan något tydligt rätt svar.

Fast den här gången är det helt klart karaktärerna som driver. Två av dem är glasklara, i det stora hela. Jag kallar dem radarparet, för att inte säga mer än så. Bland mina första åtgärder i förberedelsen blir att beskriva dem och lära känna dem, så att jag vet vilka de är i detalj.

Sedan behöver jag några fler, som inte är klara för mig ännu. Det är antagonister (ja, den här storyn har fler än en sådan) och andra medverkande. För att hitta dem ska jag börja med att formulera handlingen i några, sammanfattande rader. Jag ska göra det nu.

Kommentera

