Sitter och klurar

Då sitter man här och funderar på sånt där som inte landar på papperet. Några karaktärer pockar på uppmärksamhet och några idéer liksom puttrar i huvudet som en halvfärdig stuvning i en kastrull, men inget konkret blir skrivet. Inte ens plottat ens i grövsta kladdversion.

Jag vet, jag kan ta någon av de där figurerna eller idéerna och bara börja skriva. Se vart det tar vägen av egen kraft. Men om det är nåt jag har lärt mig så är det att det sällan blir nåt bra av det när jag gör så. Det lyfter inte förbi den första idén och blir alldeles för ofta platt – en tvådimensionell historia med karaktärer skurna ur papp.

Jag har ganska bra tålamod, trots allt. Ändå behöver jag påminna mig om att låta idéerna landa och karaktärerna mogna före jag hackar igång historien. Planering och struktur gör underverk, även om en av idéerna som snurrar i huvudet just nu helt klart passar bäst som novell. Bara för att det är kortare format så duger det inte att slarva.

Men ändå. Det är oerhört frustrerande att inte skriva!

(Inte märks det väl att jag nojar efter att ha skickat in manuset till förlaget?)

Kommentera

