Om en dag i morgonrock

Jag gick upp tidigt i dag och satte mig i morgonrocken för att redigera manus. Det var ju trettondagen, så jag var ledig från advokatverkstan.

Arbetet flöt på riktigt bra. Så bra att jag faktiskt är ”klar”, för sisådär en tjugo minuter sedan. Så nu skickar jag manuset till några vänner som brukar få agera betaläsare för manusen före jag vågar skicka till förlaget.

När jag går till mitt jobb som advokat så måste jag först upp ännu lite tidigare än i dag. Sedan blir det dusch, frukost och på med kostym eller i alla fall kavaj och finbyxorna. Sedan åker jag till jobbet. Där skriver jag visserligen ganska mycket, men inte skönlitteratur precis, redigerar desto mer och granskar kluriga juristtexter. Pratar i telefon och tar kaffepaus och sånt.

I dag, när jag arbetat långpass som författare, så upptäcker jag att det går fint att ha morgonrock hela dagen. Lunch och kaffepauser fick jag ju också. Men jag kom helt enkelt inte på att byta om när det flöt på med redigeringen och nu är det knappast meningsfullt att göra det för i dag.

Jag får kompensera med att kostymen ska på igen i morgon.

Kommentera

