Skriver en trasmatta

Just nu känns mitt manus som en trasmatta.

Det består till lika delar av gammal lump, trasiga tygrester och remsor av vackert nytt tyg. Allt ligger där framför mig i en prydlig hög. Några bitar till krävs för att alla färger jag vill ha ska vara på plats, men det är inte många bitar som saknas nu.

Mitt WIP har genomgått många olika faser. Det har bitvis skrivits totalt oplanerat (men med en känd riktning), bitvis planerat till vansinne. Under processen har jag tvingats att finslipa mina verktyg och jobba på nya sätt. Jag har lärt mig mängder om min egen process.

Nu är det dags att applicera allt jag kan inför slutförandet. För det är nu den svåraste delen börjar.

Det är dags att väva samman allt till en matta där de trasiga resterna från förr och de nya bitarna tillsammans bildar en vacker helhet.

Kommentera

