Inspiration från Hong Kong

Jag kom nyss hem från en tjänsteresa till Hong Kong. En sån där resa där det mesta av tiden tillbringas i möten, men där tiden mellan mötena ändå hinner skaka om fantasin rejält.Lam Kwai Fong

Tyvärr öste det ner rekordmycket regn, men det gjorde nästan upplevelsen mer kittlande. Jag drev runt på gatorna, mellan skyskrapor och små matmarknader i hällregnet och kände mig som om jag befann mig mitt i Bladerunner. Överallt doftade det regnvåt asfalt, avgaser och frityrolja i en märklig mix. Blandningen av engelska och kinesiska på skyltarna gjorde det lättare att hitta än om det bara varit kinesiska samtidigt som det skapade en märklig känsla av total internationalitet. Försökte mig på att öva min begränsade mandarin, men det gick så där eftersom de flesta pratar kantonesiska…

Hur som helst så fick jag med mig mängder av inspiration hem. Jag hann läsa två tjocka böcker på flyget och har plottat ordentligt på lediga stunder. Numbers/Excel är min nya bästa vän för att spåra relationer mellan karaktärer. Det är säkert inget nytt i det, i alla fall inte för mer rutinerade författare, men efter många experiment har jag i alla fall hittat ett snitsigt sätt att använda rutnätet som fungerar för mig. Så nu ligger början till en expanderad tidslinje, nya tricks för gamla karaktärer och en hel del annat nytt och bubblar i bakhuvudet för att snart, snart börja förvandlas till ny text i mitt work in progress. Och nästa efter det, när jag nu kommer dit…

HK Central Skyline

PS: Göteborgsvarvet pratar vi inte om i år. Förutom inspirationen fick jag med mig en mindre magsjuka hem så jag var glad att jag kom runt alls! Borde nog ha stannat hemma…

Kommentera

