Timeloop 2013

Ooops! När jag skulle krypa ur hemmamyset och aktivera mitt online-liv så råkade jag trycka på timeloop på tidsmaskinen. Jag landade i början av 2013 när jag satt och skrev en framtidskrönika om förra året och förutspådde vad som skulle hända. Eftersom det skulle skapa en fatal tidsparadox att skriva exakt samma sak igen så hoppade jag snabbt till ett annat kvantuniversum och skrev ett temporalt kommentarsspår till 2013 istället. Här är det!

2013

Januari: Mitt dåtida jag förutspådde mer bloggande. Så blev det. Förutom lite fler inlägg här så blev det gästblogg på Författarcentrum Västs Barnboksnätverks blogg (se här) och på Bonnier Carlsens blogg (här).

Februari: Fyllde år. Mycket mer spännande var det inte den månaden…

Mars: Bytte jobb och fick en fantastiskt fin BTJ-recension på min och Linda Belanners nya bok ”Och bingo är bara för de förlorade” som sedan släpptes i april. Sista veckan i mars var jag mellan jobb så då hann jag smyga runt i Göteborg och ägna mig åt research för mitt nuvarande work in progress.

April: 16 april släpptes bok nr 2, se om mars ovan. Skitkul! Mindre kul dock att det inte blev några recensioner alls i pressen. 😦 Men, bara att inse att man inte har samma PR-värde som en ”riktig” kändis och fortsätta harva på nästa bok istället för att hänga läpp över det.

Maj: Min och Lindas första bok ”Du kanske inte vet det, men döden spelar faktiskt inte handboll” blev teater i Karlskoga, via teaterföreningen Lyset. Tyvärr kunde jag inte ta mig loss från jobbet för att se den, vilket jag sörjer. Grymt av Lyset att sätta upp den hur som helst! Mer sånt! Och så höll jag mitt första riktiga föredrag som författare på författardag i Trollhättan. Spännande och kul, även om jag får erkänna att jag blev ruggigt nervös. Har tänkt mycket på det och lagt om hur jag tänker prata nästa gång jag för chansen. För gärna mer sånt också!

Juni: Lugnet efter stormen när jag lämnat mitt WIP till betrodda läsare.

Juli: Läste, flög segelflyg och njöt av livet. Plottade lite på nya tankar, men skrev egentligen alldeles för lite.

Augusti: Skickade in WIP till förlaget. Nervös, försökte mig på att skriva andra projekt som gick sådär… Åter till ritbordet med dem, men snart är de nog mogna att provas på igen.

September: Bloggen firade 50 inlägg! Tjoho! Och bokmässan bjöd på spännande möten, nya vänner och massor av bra feedback på WIP:en från min förläggare. Jobbar frenetiskt på en ny version och helt ärligt: Det blir mycket bättre denna rundan nu när jag rensat en del och fokuserat på annat. Fast jag är inte klar än, så det kan lyfta ännu mer! Det är ett privilegium att ha en förläggare att bolla med.

Oktober: Fantastika 2013! Mycket mindre än bokmässan, men mycket mer fokus och mycket personligare. Och fler nya vänner! Extra kul var det att lära känna vad som känns som halva fantastik-gänget från Österbotten! Tillsammans smider vi planer som långsamt förverkligas nu… Ser redan fram emot nästa Swecon!

November: Fick moloket lägga ner deltagande i Nanowrimo p g a tidsbrist. Och för att jag ville jobba vidare med mitt WIP istället för att hetsa fram 50 000 ord utan att ha en riktigt solid idé. Tre halva idéer om helt olika saker som inte går att kombinera blir ingen bra bok. Kör en ”skuggnano” med bl a nämnda finska vänner nu i januari istället! Följ #skuggnano på twitter om ni är nyfikna.

December: Kämpar på med WIP och hysteriskt mycket jobb. Men roligast alla kategorier var att få vara med i #MH13 (Musikhjälpen). Tillsammans med 47 andra (mer kända) författare är jag med och skriver en stafettjulsaga som auktionerades ut för hela 17 400 kronor! Allt till radiohjälpens kampanj för att alla tjejer ska överleva sin graviditet. En riktigt fin avslutning på året som jag är uppriktigt stolt över. Väntar med spänning på min tur att skriva i den unika, handskrivna boken!

Nu: Gott nytt år och välkomna till 2014! Det kommer att bli ett sjukt spännande år!

Kommentera

