Skriva om om om

Tror att det var Stephen King som skrev något i den här stilen, i hans bok On writing:

Första utkastet skriver du för dig själv, redigering gör du för läsarnas skull. (Väldigt fritt citerat, läs Stephen Kings bok istället! Den är fantastiskt bra.)

Även för de av oss (som jag) som faktiskt gillar redigeringsprocessen så innebär redigering väldigt mycket tröskande av samma text. Det är inte lika glamoröst som när man skriver nya, fräscha ord. Och man måste ju läsa sin egen bok, flera gånger… Det känns bra, men väldigt konstigt i bland. Skrev jag det där? Bitvis ryser jag och stryker halva sidor i skräck över hur kass jag kan vara, bitvis ryser jag och njuter när texten fungerar.

Jag har strukit ett helt storyelement i mitt senaste projekt och ersatt det med en mer fokuserad handling. Sitter nu och läser igenom den nya versionen och hittills tycker jag att det bara blivit bättre. Okej, jag har hundra sidor kvar att läsa med ”nya ögon”, så det kan kollapsa ännu. Men jag tror inte att det kommer att göra det och jag vet hur jag kan styra upp det hela i så fall. För den kräver ett par vändor till, det vet jag.

Men även om det är spännande att läsa sin egen bok så är det en sak med författarjobbet som ingen varnade mig för: Jag hinner ju inte läsa alla andra böcker som jag vill läsa! Jag är min egen läsnings värsta fiende!

Kommentera

