Story structure – attorney style!

Cliffhangern är slut. Den blev längre än jag hade tänkt, för dagjobbet krävde uppmärksamhet även kvällstid…

I förra inlägget nämnde jag att mitt arbete som advokat påverkar mitt skrivande. Förutom att jag skriver hela tiden, d v s tränar mycket, så tvingar det fram struktur. Struktur krävs i juristskrivandet för att få fram det som behövs på ett klart och effektivt sätt. Och det är i behovet av nån slags struktur som det finns likheter mellan att skriva avtal och att skriva romaner.

För den som vill så finns det hyllmeter av litteratur om hur man strukturerar en historia: Det pratas om allt från valar till berg-och-dalbanor, hero journies, seven points etc. Många är bra verktyg att ha koll på för att hålla ihop historien medan du skriver. Efteråt kan de vara bra för att analysera den och hitta sätt att förbättra den. Detta inlägg är mycket mer basic.

Vad handlar en roman eller novell om, ifall man bryter ner det ordentligt?

Vad ska hända (story, eller plot)? Varför händer det (mer plot och karaktärernas drivkrafter)? Vem handlar det om (huvudperson(er), bikaraktärer, antagonist)? När ska det hända (nutid, dåtid, framtid, kort tid eller lång tid)? Hur ska det gå till (plot turns m m)? Vad är det som går fel (konflikt)?

Vad handlar ett avtal om då, ifall man skaver bort allt ”det finstilta”? Jo, det här:

Vad ska göras? Varför ska det göras? Vem ska göra det? När ska det göras? Hur ska det gå till? Vad händer om det går fel?

Inte alldeles olikt, eller hur?

Visst, jag vet att det är enormt stora skillnader på innehållet i ett bra avtal och i en bra roman. Tack och lov, annars skulle villkoren du skriver på för mobilabonnemanget antagligen ligga etta på bestsellerlistan… Tanken svindlar. Men samtidigt, någonstans långt ner i mina historier, så måste jag kunna besvara de där frågorna, alltså:

Vem, vad, när, hur, varför och vad ska gå fel?

Sen kan jag sätta igång. Story structure attorney style!

Kommentera

