Post-fantastika 2013

IMG_2609

Lika bra att gå direkt på kärnan. Fantastika 2013 var långt över förväntan bra!

Paneldebatterna var intressanta och roliga att lyssna på. Stämningen var familjär och inbjudande. Jag kände mig välkommen och hemma redan när jag kom in genom dörrarna.

IMG_2615

Dessutom hade jag flax och sprang på författarkollegan Susanna Nissinen redan på första föredraget. Det var hon som hon tipsade om konventet när vi sågs under bokmässan, så tack Susanna för det tipset! Hon presenterade dessutom direkt en annan kollega från västkusten, Stefan Hagel, också en fantasy-författare. Och därifrån fortsatte det uppåt på glädjeskalan.

Ganska snart efter det så träffade vi Jenny Wiik, som skrivit den fina Bildbindaren (för övrigt en underbar titel). Jenny och jag har följt varandra på Twitter sedan länge, så det var kul. Särskilt kul var att hon var med i panelen om finlandssvensk fantastik, tillsammans med ALMA-nominerade Maria Turtschaninoff. Jag har inte hunnit läsa någon av hennes böcker ännu, men blev väldigt sugen på att göra det!

Senare blev det improviserad thai-middag med just Maria Turtschaninoff, Susanna och Stefan, Nene Ormes, Steven Savile m fl. Skitkul bara att få sitta där och prata om allt mellan himmel och jord med ett gäng författare som är lika insnöade som jag på SF / Fantasy. Stället stängde bisarrt tidigt, så vi gick tillbaka till Dieselfabriken och fortsatte prata där. Många skratt och Facebook-requests senare slutade kvällen på hotellet, där ännu fler samlats. Pratade bl a med Maths Claesson om bristen på rymdskepp i svensk SF, sedan var det dags för mig att avrunda. Tåget till Stockholm avgick 6:35, så jag var rätt mör framåt midnatt…IMG_2614

Söndagen var lika bra, men alldeles för kort. Och tågresan hem seg som tuggummi under skosulan, gick genom ett grått landskap på en omväg p g a banarbete. Jippii…

Men samtidigt fick jag skrivet en hel del på tåget, och har massor av ny inspiration att bearbeta. Detta kommer att leda till mycket kul framöver…

En fantastisk helg. Enda negativa jag kan komma på är att jag nu svajar mellan flera idéer till nanowrimo! Hjälp!

3 svar till “Post-fantastika 2013

  1. Ping: Helgens olika cons | Kolofont

  2. Vad roligt att du gillar titeln 🙂 Jag velar också med nanowrimo… antingen tar jag det jag redan skrivit halva av i somras, eller så tar jag uppföljaren till Bildbindaren…

  3. Vad trevligt det låter! Hade gärna velat hänga med dig, Susanna & co, får sikta in mig på att komma nästa år!

Kommentera

