Planeringsverktygslådan växer

Eftersom jag gillar att jobba digitalt så blir en del av mina inlägg här på det temat. Här är ett till.

Som många av er vet så har jag bytt ut anteckningsblocket mot anteckningsappen i iPhone. Att lägga ut postit-lappar (eller etter värre, utskrivna A4) över hela golvet byttes effektivt mot Scrivener. Och grovplanering kan man göra snitsigt värre i mindmaps. Men det finns en sak som ingen av dessa klarar riktigt bra. Matriser.

Och när behöver man dem, då? Bra fråga. Jag har aldrig använt dem förut men precis insett att jag behöver en sådan i ett av mina projekt. Man behöver matriser när man i grova drag behöver planera en karaktärs utveckling, eller en händelseutveckling, från start till mål och tydligt se hur de samspelar gemensamt!

Så, nu åker kalkylprogrammet fram. Numbers, för alla Mac-användare, eller Excel på PC. De är riktigt kass att använda för text (de är trots allt gjorda för att räkna med), men oslagbara för matriser!

Och nästa helg är det fantastika 2013!

Kommentera

