Deadlines

Okej, jag erkänner. Jag är en deadlinejunkie, om det nu finns ett sånt ord.

Skrivande är att leva med deadlines. De flesta är ganska rimliga, men ibland är det tufft att skapa under tidspress. En del lever upp, andra stressar ur.

Jag behöver deadlines, annars blir det alldeles för ofta ingenting… För helt ärligt, med så mycket som konkurrerar om vår tid så är det rätt skönt att kolla på teve istället för att avrunda en dag på jobbet med att sätta sig vid ett skrivbord. Framför en dator. Och försöka fylla en tom vit skärm med text. Särskilt om man tillbringar hela dagen på jobbet med samma sak…

På mitt jobb är allt styrt av deadlines. Klienterna behöver sina avtal för sin verksamhet. Domstolar och myndigheter sätter deadlines för när de ska ha svar. Vissa saker måste göras senast en viss tid, annars går det helt enkelt åt skogen. Ibland känns det omöjligt att hinna med allt, i alla fall om man vill komma hem någon gång.

Just nu skriver jag på mina bokprojekt utan någon utifrån kommande deadline. Då är det lätt att stanna upp och (i värsta fall) tappa tempo och inte jobba aktivt med texten. Så, då sätter jag helt enkelt mina egna deadlines för att ha ett mål. Det ger mig fokus att driva arbetet med texten framåt, även genom de svåra kapitlen. Det fungerar även mot skrivkramp. Faktiskt. Testa!

Avslutar den här bloggen med att (som så många andra) länka till Mårten Sandéns skitbra inlägg i debatten om läsning, se bokhora.se här! Läs det, om du inte redan har gjort det!

2 svar till “Deadlines

  1. Dealines är bra, det gör att man får saker gjort. Jag tror alla behöver deadlines på olika sätt, en del en särskild tid eller datum, andra en lista att bocka av osv. Jag tycker också om att arbeta efter deadlines, annars blir allt lätt en grå sörja, ett flöde av en massa annat som man fyller tiden med.

Kommentera

