Musik!

Vad lyssnar du på när du skriver?

Jag inspireras väldigt mycket av musik när jag skriver. Inte så mycket av texter eller låttitlar, men väldigt mycket av känslorna som musiken förmedlar. Musiken är faktiskt ibland så viktig att jag ger mig ut på Spotify eller iTunes efter nytt om jag kör fast i texten. Det gör oftast underverk.

När jag och Linda jobbade med vår första bok lyssnade jag sjukt mycket på hip hop. Förutom att det finns mycket bra rap där ute som svänger så ville jag fånga lite av Zahras sätt att uttrycka sig från det. Det gick lite över styr, så vi fick vrida ner det ett varv. Men det fungerade ändå bra för att få henne lite lagom kaxig till slut.

Annan musik som gått mycket under skrivandet på ”Bingo” är Kent och under arbetet hittills med mitt nuvarande projekt har det blivit väldigt mycket house.

Nu har jag kickat igång skrivhösten på allvar. Första kapitelutkastet efter bokmässan skrev jag faktiskt utan någon musik alls, så det är dags att leta upp nya toner att inspireras av. Tips, någon?

Kommentera

