Under och efter mässan

Bokmässan 2013 är slut. Det här är sammanfattningen av en intensiv helg. Lite som att köra motorcykel genom Louvren, men ändå långt för att vara blogg…

Bokprovning

Torsdag började med härlig skräck, bl a med min skrivkurslärare Kerstin Lundberg Hahn, och gick vidare till förtjusning när mina och Lindas böcker fick fint utrymme på Svenska Barnboksinstitutets föreläsning om ”Bokprovning”, 2012-2013 års trender i barn- och ungdomslitteraturen. (Det är för övrigt kul men siffertung läsning för den som är nyfiken.)

Jag träffade dessutom några unga författare från Unga Berättare, i Berättarföreningen Tellus monter köpte ett eget signerat ex av en bok skriven av en av dem. Gick därifrån riktigt lycklig över att något sådant finns. Jag hade gärna varit med om jag hade hittat nåt sånt när jag var yngre.

Dagen gick vidare via fler seminarier och lite dötid bland montrarna till mingel, först bland montrarna med bl a skrivkurskompisen Jessica Hardiman och sedan på Bonniers ”stormingel”. Därefter spontan middag med några Bonnier Carlsen-kollegor, bl a författaren Magnus Ljunggren.

Fredagen bestod av seminarier och mer monterhäng, men höjdpunkterna kom på kvällen. Först lite stilla vin och snack om nutid och framtid med min ”partner in crime” Linda Belanner och sedan supertrevlig middag för författare och andra på Bonnier Carlsen. Alla var där, från de nervösa debutanterna till de superetablerade. För mig var chansen att prata med bl a Janina Kastevik extra kul, eftersom jag följt hennes blogg länge. När jag debuterade intervjuade hon mig på bloggen och snart efter det kom hon själv ut med jättefina Slottet av is. Världen är liten…  Dessutom hade jag Susanna Nissinen tvärs över bordet. Hon har precis debuterat med Tom och den blå fågeln som längtar efter att läsa! Susanna verkade vara lika insnöad på SF och Fantasy som jag, så vi hade väldigt kul.

Fredagen slutade på Park. Man måste gå dit minst en gång, på mässan – ingen jag känner går dit annars.. Det är ärligt talat bara helt galet fullt med folk. Känns som om man går in i en sardinburk, bara tomatsåsen som saknas. Men det är tungt med chanser att bedriva kändisspotting, så lite kul är det ändå. Hängde mest i utkanten där jag bl a hittade Maria Nygren, som skrivit omtalade Fjärde Riket. Det var klart roligare än att smygspana kändisar.

På lördag började man känna sig som en zombie i folkmassorna, och jag sprang till och med på en som sminkat sig som en sån. Passande. Och så pratade jag med min förläggare om mitt pågående manus och fick massor av feedback. Den ska jag kasta mig över och smälta, skriva om, skriva bort och skriva nytt! Särskilt nu, när jag inte har Linda som bollplank hela tiden så blir alla kommentarer från förlaget extra värdefulla. Tack, Lotta, du är bäst!

BrasaVid det här laget var det skönt att gå hem, tända en brasa och pusta ut lite. För i morse, d v s söndag, hade jag och Linda monterprat om att skriva tillsammans.  Kul och en skön avslutning på mässan.Söndagsprogram

Nu på måndag är det åter till jobbet på dagen och skrivhörnan på natten igen. Som vanligt efter mässan är jag full av inspiration, både för pågående manus och för annat nytt som kanske kommer senare… Eller tidigare, man vet aldrig vad som händer.

Det enda jag vet är att det är dags att äta, sedan åter till skrivbordet och jobba!

Kommentera

