Gapet mellan det ena och det andra

Just nu befinner jag mig i ett slags vakuum, som när man står vid en korsväg och inte vet vilken väg man ska ta. Inte för att man är vilse, utan för att man inte vet vart man är på väg. Det enda man vet är att det finns något i slutet på varje väg.

Jag skickade in mitt senaste manus till förlaget förra veckan och väntar nu på kommentarer från dem. Min förläggare har svarat så jag vet att de har det och läser, men det är också allt jag vet. Sjukt spännande, men  jag väntar tålmodigt och försöker att istället fokusera på vilket projekt jag ska ta mig an nu. Fast det är just det som är det svåraste: Att välja.

Kortfattat kan man säga att jag har några tänkbara projekt att hugga tag i, men jag kan inte bestämma mig vilket jag ska lägga fokus på. Ingen brist på idéer i alla fall, alltid nåt. Men idéer är inte mycket att ha om de inte kommer ut som manus.

Det är väl helt enkelt dags att sluta ”fira semester” och återuppta normalt produktionstempo igen: Ett kapitel (eller motsvarande arbetsinsats) per kväll. Fokuset brukar konstigt nog återvända när det blir mörkare ute och vardagen tar över igen. Bara jag kan bestämma mig för vilket projekt så… För det är ingen idé att jobba med flera parallellt, jag har testat och det blir tyvärr för splittrat.

Snart är det bara en månad kvar till bokmässan! Kan knappt vänta!

Kommentera

