Prylsporten skriva

Skrivande är numera en prylsport, eller i alla fall en app-sport… Svunnen är tiden när allt man behövde var en reseskrivmaskin, en hög papper och kanske lite tipp-ex.

Idag finns det en uppsjö av grejer man behöver, eller kanske borde prova. Okej, man kommer väldigt långt med en laptop, Word och en skrivare. Men när texten passerar typ 50 sidor blir det genast klurigare att hålla ihop det med bara ordbehandlaren.

Och varför använda just Word, förresten? Det finns en hel mängd med olika ordbehandlare, en del ”vanliga” som Word, andra mer databasbaserade som Scrivener och slutligen motpolen: ”Distraktionsfria” ordbehandlare som nästan inte har några funktioner alls, som t ex iA Writer där du tydligen inte ens kan byta typsnitt (men som försöker öka ditt fokus t ex genom att automatiskt ”dimma bort” all text utom den pågående meningen).

Fast en rätt stor del av skrivarbetet görs faktiskt inte vid ordbehandlaren, utan på bussen till jobbet eller på ICA när man veckohandlar. Hur fångar man upp alla idéer och tankar som kommer över en när man inte sitter framför skärmen?

Den klassiska lösningen är att ständigt bära på ett anteckningsblock och en penna. Fast om man som jag inte kan läsa mina egna kråkfötter en halvtimme efter att jag skriver dem så blir det rätt meningslöst. Jag har länge kört med anteckningarna i iPhone istället, men de har inga funktioner för att relatera anteckningarna till t ex karaktärer eller händelser. Det har jag känt ett behov av ett tag.

Så, nu har jag ökat på app-floran hemma ytterligare med en mindmapping-app. På så vis kan jag skriva små anteckningar i bubblor som relaterar till varandra och är lätta att flytta runt när jag ändrar något. Appen synkar såklart mellan olika enheter via molnet, så om jag kommer på en briljant idé på bussen kan jag pilla in den på iPhonen och jobba vidare på någon större skärm senare. Rätt fräckt, faktiskt.

Undrar bara vad nästa stöd-app blir… Nån som har tips?

Kommentera

