Fikapaus

När jag började skriva på det här inlägget brukar det vara eftermiddagsfika. Så jag tog en bloggpaus från manusredigeringen istället.

Just nu är jag drygt halvvägs igenom första redigeringen av många. Hittills har jag styrt upp några delar av handlingen som spretat, identifierat behov av minst två nya kapitel och konstaterat att det bitvis är mycket kvar att göra, bitvis faktiskt är rätt bra redan. Fast jag kommer att hinna byta åsikt om det några gånger till före jag börjar bli nöjd.

Det är, rent kreativt, mycket roligare att fylla vita sidor med ny kolsvart text än att redigera och nöta sin text om och om igen. Fast det är ju det där nötandet som gör att det blir bra, till slut. Jag har säkert sagt det förut, men just därför gillar jag att redigera nästan mer än att skriva nytt. Man känner hur texten växer ju mer man putsar på den. Och det är en häftig känsla.

2 svar till “Fikapaus

  1. Jag gillar också redigeringen. Då känns det som att jobbet redan är gjort. Berättelsen finns ju där, själva grunden, sedan är det bara att snitsa till formuleringar, utveckla svaga partier, stryka, flytta om. Det är mycket lättare.

Kommentera

