Allt det där andra…

Ibland känns det som om allt ”det där andra” i livet kommer i vägen för skrivandet. Det händer alla. Fast, de flesta hinder går faktiskt att jobba runt. Inte alltid och hela tiden, men för det mesta. Här är min lista över ”hinder” just nu, och hur jag försöker ta mig runt dem.

  • Jobbet. Inte mycket att göra, måste betala räkningarna… Men man jobbar inte 24/7, hur bra man än trivs. Och jag skriver oftast bäst på kvällen ändå, så då var det löst.
  • Administration. Även en liten debutant åker (tyvärr) på en del administration på temat bokföring, deklaration o s v. Lyckligtvis inte mycket, och bara korta perioder. Får offra några kvällar på det, sedan tillbaks till skrivbordet igen.
  • Renovering. Väggen målar inte sig själv, men den äter inte bröd medan den väntar heller. Såvida man inte bor i ett ruckel eller det regnar in så får man helt enkelt sprida ut jobbet så att man hinner.
  • Träna. Bör man, och vill jag. Lyckligtvis är joggingspåret stelfruset, så någon vecka till kan jag kanske skylla på det. Sedan blir det å andra sidan ljusare och varmare, så då blir det lättare att hinna springa, helt enkelt för att man kan springa utan att behöva ta sig till ett elljusspår. Man får så mycket energi av träningen så man orkar skriva längre, och rätt vad det är så knäcker man saker i löpspåret.
  • TV. Snart börjar Game of Thrones igen… Och det finns massor av annat att se! Vem sade att man som författare måste offra att kolla på sina favoritserier? Och det är inte bara böcker som kan ge inspiration. Jag spelar in och tittar när jag har tid och lust, eller använder bl a SVT Play, så styr jag när jag vill se på TV istället för att TV:n styr mig. Enda offret är att jag får lämna fikarummet när någon håller på att avslöja vad som hänt i senaste avsnittet – jag ligger nästan alltid en vecka eller så efter.
  • Trött. Det är mörkt ute. Tyvärr bara att bita ihop. Och försöka att sova lite ibland…

Det hjälper också att ha rutiner kring skrivandet, t ex att försöka skriva ungefär vid samma tid varje dag. En bra arbetsplats hjälper också fokuset. Men med det sagt så måste man även våga testa nya vägar. Dagens teknik öppnar möjligheter som inte fanns förr. I förrgår skrev jag (med viss möda) ett kapitel på min iPad på ett tåg. Okej, det var ett experiment, men det gick över förväntan och det blir nog inte sista gången, även om ett riktigt tangentbord är oslagbart. Delar av det här inlägget har jag petat fram på iPhone, sittandes på bussen till och från jobbet. Petigt till tusen, men även det går. Med tålamod.

Mitt mål är att skriva eller i vart fall redigera motsvarande ett kapitel per kväll, och skriva kanske ett blogginlägg i veckan. Jag prioriterar kapitlen, vid tveksamhet (det kanske märks…). Och i höst har jag prioriterat redigering och korrektur på ”Och Bingo är bara för de förlorade”. För det mesta går det bra och jag når målet någorlunda, men de gånger det inte fungerar är det bara att släppa det och göra ett nytt försök nästa dag.

Så, till sist, alla är olika. Kommentera gärna om era hinder och vad ni gör för att komma runt dem!

Kommentera

