E-böcker!

E-biblioteket

För några år sedan slutade jag mer eller mindre helt att köpa musik på CD och började att bara ladda ner på iTunes istället. Och streama på Spotify, så klart. Det fungerar kanon! Jag kan lyssna allt jag vill, nästan när som helst. Nåja, ibland saknas ett och annat, men å andra sidan så finns inte allt i skivbutiken heller. Jag saknar sällan lådan som skivan ligger i, utom för något enstaka särskilt fräckt skivpaket.

Nu växer filmutbudet också på nätet, så det är allt mer sällan jag går till videobutiken och hämtar en DVD längre. Det går att hyra i HD på iTunes, eller på Voddler, Headweb, Netflix o s v. Visst, utbudet är inte alltid så fräckt, men det senaste finns oftast. Och själv hyr jag sällan annat än lättuggad mainstreamfilm ändå, så det har inte känts som ett problem ännu… Annat är det förstås med smalare filmer, där är det svårare.

Och nu har jag äntligen gett mig på e-böcker, efter att ha kommit till skott och köpt en iPad efter mycket väntan. Det är svårt att säga om det kommer att bli lika stort som musik och film, men mycket talar för att det är dit vi är på väg. Om inte annat så för miljöns skull: Tänk alla dessa transporter av tunga böcker som går härs och tvärs över landet!

Jag tänker ge e-boken samma chans som skivorna, och börja köpa e-böcker istället för det mesta. Kanske låna också, men skam till sägandes brukar jag inte hinna läsa klart låneböcker så jag får oftast köpa dem för att ha ro att läsa klart…

Än så länge har jag bara köpt ett fåtal, och trivs bra med att läsa dem på plattan. Sjukt smidigt att bokmärket på iPaden följer med till iPhone, t ex, så man kan läsa bekvämt hemma och smidigt på bussen till jobbet utan avbrott och utan att släpa runt på vare sig platta eller böcker. Lite plottrigt på den lilla skärmen, men det går bättre än väntat.

Fast det riktiga eldprovet kommer i sommar, när man ska skaffa semesterläsningen. Jag har svårt att se mig själv med min iPad på en sandstrand (repad skärm, here we come!), så där blir det nog pocket som vinner där, men frågan är: Vinner papper eller platta i längden?

Kommentera

