Skrivhörnan

Det har varit en helg med intensivt redigeringsarbete, varvat med lika intensivt väggmålande. Det närmar sig sista chansen att putsa på min och Lindas uppföljare inför sättning etc, och vi jobbar för fullt.

När man sitter många timmar framför datorn blir det allt viktigare att se till att arbetsplatsen är så bra det går att få den. För let’s face it, hur kul det än är att skriva så blir det rätt jobbigt när det blir långa pass. Och man är ju inte 20 längre heller…

Jag har ovanan att skriva med laptopen på en bricka i knäet i sängen. Mysigt, men inte så bra i längden. Att sitta hukad över  laptopen är inte heller så bra, så nu har jag styrt upp tillvaron lite bättre, för att kunna skriva bättre och effektivare framöver. Det går att komma väldigt långt med förhållandevis små medel.

Jag har ett gammalt skrivbord och en bättre begagnad kontorsstol, båda köpta från utrensning på ett kontor för hundra år sen. Skrivbordet  har jag, i väntan på ett snyggare, hottat upp med nedan:

  • LED-lampa från IKEA, för att få spot-ljus på urskruva manus. Rätt ljus är viktigare än man tror!
  • Extra bildskärm, för att få bättre skrivbordsyta på datorn (och mer plats framför den för papper). Min gamla PC-skärm fick nytt liv.
  • Ställ för laptopen från Rain Design (M-stand). Passar perfekt till min Macbook, och är designad att matcha snyggare extraskärmar än min. Håller ihop det värsta sladdkaoset också.
  • Extra tangentbord och musplatta.
  • Högtalare! Måste ha musik när jag skriver, och mina gamla PC-högtalare låter klart bättre än de inbyggda i Macen. Bekvämare än hörlurar också.

Det, och en rejäl uppstädning bland högarna med papper, så blev det så här trevligt:

Skrivhörna

Nu är jag redo att börja på allvar med nästa projekt, så snart redigeringen är klar!

Hur har du ordnat din skrivhörna? Berätta gärna i kommentarfältet!

2 svar till “Skrivhörnan

  1. Ser proffsigt ut!

    Jag sitter i det vi lite pretto kallar ”biblioteket”, fast egentligen är det en avdelning av vardagsrummet där vi har datorbord och bokhyllor. Jag håller hyfsad ordning, fast ibland är det manushögar, post-its och böcker överallt. Egentligen önskar jag mig en sådan där stor skrivtavla i klarglas (sådan som de har på Veckans brott) för att kunna rita upp intriger och göra karaktärsskisser.

    • Tack!

      Det finns bra tavlor av glas på Ikea, hade en sån förut men den blev glassplitter när Jag flyttade i våras. Skaffar nog en ny när jag renoverat arbetsrummet. Det är just nu en tidsmaskin till 70-talet, med trådtapet i solblekt brun/orange…

Kommentera

