Urban Fantasy

Häromveckan kom Bonnier Carlsens vårkatalog. Massor av spännande nytt i den, bl a Janina Kasteviks debut ”Slottet av is” får mig nyfiken. Gillar att ingången till hennes fantasyvärld är i hissen! (Extra kul för mig är att Janina var en av de första att notera min och Lindas debut förra året, hatten av till henne!) Janinas blogg hittar du här!

Som allt annat nu för tiden så flyter den stora informationen ut från den tryckta katalogen och in på nätet… För där hittade jag Lindas och min uppföljare, här, före katalogen ens kom i brevlådan. (Den var såklart med i katalogen också…)

Det är något särskilt att läsa om sin egen kommande bok. Det pirrar lite extra, på något sätt. Samtidigt ägnar vi just nu massor av tid åt att redigera och fila till den på alla håll och kanter. Ordet ”klar” i de här sammanhangen är något högst relativt, det kan alltid bli lite bättre. Men det som fick mig att rysa av spänning var att förlaget kallar den för urban fantasy. Och det går jag igång på.

Vad är urban fantasy då? Enkelt kan man säga att det är en subgenre till ”vanlig” fantasy, som oftast utspelar sig i städer och ofta (men inte alltid) i någon slags nutid. Bättre pålästa än jag skulle säkert slakta den definitionen, men för nu får den duga. Andra förfäktar att det inte är en riktig genre alls, vad nu det skulle betyda. Hur som helst så har SF-bokhandeln sedan ett tag hyllmetrar dedikerade bara till just urban fantasy.

Ända sedan jag blev stor nog att få kolla på annat än (dåtidens) bolibompa har jag fastnat för allt som har med SF och fantasy att göra. En storfavorit är Twilight Zone, som många gånger är essensen av vad jag själv tänker på när jag hör urban fantasy. I Twilight Zone handlar det ofta om vanliga människor i skruvade versioner av den vanliga verkligheten. Det är historier som känns som om de skulle kunna hända dig t ex på spårvagnen, eller tunnelbanan, när du är på väg till jobbet i morgon. I högtalaren ropar någon: ”Nästa, Twilight Zone” istället för ”Grönsakstorget”. Och så går du ut i ett helt annat Göteborg. Eller Borlänge, eller var du nu bor. I det där andra stället är allt lite som vanligt, men samtidigt inte alls som vanligt. Det händer saker som du inte hade kunnat gissa bara några minuter tidigare.

Det finns såklart massor av annan urban fantasy som jag gillar. Neil Gaimans Neverwhere är en bok som alla måste läsa! Neil Gaiman är fantastisk, lite av en husgud för mig. Jag erkänner att jag var sjukt stolt över att min och Lindas bok stod bara en dryg hyllmeter från den svenska översättningen av Gaimans American Gods på bokmässan.

En annan bok som står på min läslista är Nene Ormes Udda Verklighet. Jag fick upp ögonen för den när jag lyssnade på hennes föredrag om just urban fantasy på bokmässan. Kan bara inte fatta att jag missat den förut! Förlåt mig, Nene!

I morgon ska jag svänga förbi förlaget i Stockholm. Har faktiskt inte varit där personligen alls förut, så är det när man bor utanför huvudstaden. Ska hälsa på, fika och prata med min förläggare om vad jag hoppas blir mitt nästa projekt. Känns urspännande.

Är det urban fantasy? You bet!

2 svar till “Urban Fantasy

  1. Tack Fredrik, vad glad jag blir att du kände dig lockad av att läsa om min bok i katalogen. Och vilken lockande beskrivning av urban fantasy och Twilight Zone. Jag blev riktigt sugen.

Kommentera

