Ödmjukhet

Efter förra inlägget, som ju var mest ego-boost, så vill jag ägna en tanke åt alla andra som på ett eller annat sätt är med på resan.

Jag tänker att mitt lilla verk, som jag (och Linda, såklart) knåpat ihop på kammaren, påverkar så många människors liv i stort eller smått.

Först har vi Karin Hammarqvist, vår fantastiska redaktör, och Lotta Bergqvist, vår fantastiska förläggare. De läser och kommer med ovärderlig kritik och input. Linda, du är såklart självskriven – vi skriver ju tillsammans!!! Bättre co-writer kan inte finnas.

Det behöver väl inte ens nämnas att det aldrig blivit någon bok utan er tre?

Nästa person är Sofia Scheutz, som gjort omslaget till båda Lindas och mina böcker. Båda omslagen är suveränt snygga.

Sedan kommer alla de som gör en massa jobb som inte syns, men som verkligen bidrar till att böckerna hamnar på hyllan hos dig, i bokhandeln och på biblioteket: Tryckeriet, marknadsavdelningen, PR, säljare och agenter. Till och med ekonomiavdelningen, som håller koll på royalty m m. Jag har sällan sett er omnämnas i dedikationer på någon bok, men ni förtjänar all cred ni kan få! Särskilt vill jag tacka vår PR-klippa Lisa Lewin som gjort ett stort jobb i kulisserna, särskilt inför bokmässan

Sist, men absolut inte minst, alla ni som läser! Det är ju för er vi skriver, och jag är glad för varje människa som läser och tycker om det vi skriver. Både ni professionella läsare, recensenter, bibliotekarier m fl, som tycker till och kanske rekommenderar boken, och givetvis alla ni som läser bara för att ni tycker att det är kul.

Om det gick att räkna alla som på ett eller annat sätt berörs av mina och Lindas böcker så skulle det bli ganska många. Det motbevisar alla påståenden att man skulle vara ensam som författare. Långt ifrån. Och att alla ni på något sätt är med gör mig ödmjuk, glad och tacksam.

Kommentera

