Bokmässan – debriefing

Så var den över. Lika snabbt som den kom, så försvann den för att gå i idé i ett år. Bokmässan.

Och vilken grej, ändå!

Här finns allt.

  • Ett stissigt mässgolv med mängder av folk. (Jag fick gå hem med migrän efter en halvdag i fredags, lyckligtvis efter att ha gått på de seminarier jag ville.)
  • Kändisar. (Såg bl a Björn Ranelid prata på om kärleksmirakel och Christer Fuglesang om matteplaneter m m.)
  • Mer kändisar! (Var på ”famespotting” på Park tillsammans med författarkollegan Jessica Schiefauer, en höjdpunkt i sig!)
  • Jobb. (Både monterframträdande och workshop på söndagen.)
  • Nya vänner. (Många! Både på förlaget och författarkollegor.)

Fast bortom all yta och myllrande människor hittade jag något annat, som jag kanske inte hade trott. I kontakten med så många andra författarkollegor lärde jag mig så mycket som man inte kan lära sig utan att prata med sina författarkollegor och förlagsfolk. Även om jag och Linda jobbar som ett grymt team så är det trots allt mest vi två som håller löpande kontakt om vårt arbete. Barnboksnätet på Författarcentrum kommer såklart att spela en viktig roll framöver, liksom mina andra skrivarkollegor, men ändå kände jag att jag växte i rollen lite. Bara av att vara där. Att jag, trots att jag ”bara är debutant”, faktiskt är en del av något stort. Något så unikt.

Och jag är så taggad på att ta ännu större del av det! Det är dags att prioritera bland skrivprojekten som bubblar i bakhuvudet och välja vilket som ska bli nästa…

En sak till… Vår redaktör har äntligen fått manuset till Lindas och min uppföljare till ”Du kanske inte vet det, men Döden spelar faktiskt inte handboll”. Hon är fenomenal, hade redan läst nästan hela manuset på inte ens en vecka! Jag håller er på halster om titeln lite till, så de som kanske var på mässan och lyssnade på oss får känna er unika en stund till som vet…

Kommentera

