Ordning och reda?

I vilken ordning ska man skriva en bok? A till ö? Slutet först? Huller om buller?

Jag tror det finns lika många svar som det finns författare. Vet inte om något är ”rätt”, egentligen, men vissa metoder kanske är enklare än andra.

Jag trodde att jag visste vilket sätt som passade mig bäst, men nu vet jag inte längre. Normalt är jag alldeles för ordningsam för att skriva mina manus annat än från början till slut (och sedan redigera, såklart). Men faktum är att både min debutbok och uppföljaren som jag och Linda arbetar med nu är skrivna mycket mer i ett slags kaos. Och flera av kapitlen är flyttade långt från där de började. Först i pappershögar på golvet och sedan med ”copy-paste” i Pages. Stön…

Jag hoppas att jag har hittat lösningen i mitt nya favoritprogram Scrivener. (Och, nej, jag får inte provis från någon på den här bloggen!) Hej då, pappershögen! Och hej då, ”copy-paste”. Nåja, inte helt, kanske…

Hur som helst så har de första kapitlen i ett nygammalt projekt börjat växa fram i ny skepnad vid sidan av allt som händer i Mattias, Zahra och Görans värld. Och det är rätt så kaotiskt redan.

Kommentera

