Kill your darlings…

Okej, jag vet att det är en sliten klyscha men… Jag gör en lång historia kort.

De flesta, eller kanske rent av alla, som skriver har ett och annat projekt de gärna vill skriva men som tar väldigt lång tid. Jag har ett som jag har lyckats komma halvvägs med, men det fick mala i säkert fem år (och ett gäng misslyckade utkast) före det blev någonting alls av det. Och så har jag och ett annat som jag väldigt gärna vill skriva, men som fortfarande gör motstånd när jag försöker. Första försöket ska vi inte ens prata om. Och det senaste kraschade ironiskt nog för att jag lyckades skapa en hel hög med trovärdiga karaktärer. Ett helt gäng med ”darlings”.

Tanken från början var att de skulle fylla storyn med en slags äkthet som jag ville komma åt, men de blev helt enkelt alldeles för många. Till slut visste jag inte vad jag skulle göra med dem. Så nu har jag ägnat sista semesterveckan med att rensa ut ”onödigt folk” ur manuset. Så  att de som verkligen räknas ska få luft. På köpet blev jag av med 90 % av resten av texten också…

Så nu, lagom till att semestern är slut, är jag redo att skriva nästa försök. Hoppas att det blir bättre!

Hur gör ni för att hålla nere faunan av karaktärer? Hur väljer ni vilka ”darlings” som ska bort, och vilka som ska vara kvar? Alla tips är välkomna!

Kommentera

