Jag-form och Jellicoe Road

Jag upplever att det är skitsvårt att skriva i jag-form. Eller förstapersonsprespektiv. Varför? Jo, för att det begränsar mina möjligheter att berätta det jag vill säga ur flera olika synvinklar (vilket jag fascineras av, mer om det någon annan gång). Det begränsar så mycket att jag nästan exploderar. Eller helt enkelt börjar om min historia i tredjepersonsperspektiv…

Det ställer oerhörda krav på författaren att lyckas berätta hela historien utan att ”låna” några intryck från andra personer i berättelsen. För att det ska bli riktigt bra så ska läsaren känna att huvudpersonen är någon som läsaren identifierar sig med, eller i vart fall får kontakt med på något plan. Det är lättare sagt än gjort, så det är starkt jobbat av den som lyckas med det i en hel bok.

Jag tycker att Jellicoe Road, av Melina Marchetta, är ett riktigt lyckat exempel på jag-form när den är som bäst. Det tar ganska många sidor innan det händer (för mig), men Melina Marchetta lyckas till slut skapa den där kontakten mellan mig och Taylor Markham, berättelsens ”jag”, som krävs. Och hon gör det bra.

På grund av att det varit så mycket snack om boken så var jag först ganska skeptisk till att läsa den. Jag blir alltid fundersam om en bok eller film blir för mycket ”snackis” eller rentav hype:ad. Men samtidigt blev jag mer och mer nyfiken på vad alla pratade om. Så jag beställde den, utan att ha en aning om att den var skriven i jag-form, och läste den under en regnig helg på ett segelflygfält i Herrljunga-trakten.

Det blir ingen recension här, som jag redan deklarerat om min blogg. Jag är helt enkelt inte rätt person att recensera andras verk, för det blir bara allmänt tyckande om jag gör det. Varje författare förtjänar bättre än så. Men däremot kan jag säga, såhär i efterhand, att jag nog hade ångrat om jag inte hade läst den.

Kommentera

